
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) potwierdza brak zagrożenia dla systemów wodociągowych jako formy rozprzestrzeniania koronawirusa
Najnowsze publikacje Światowej Organizacji Zdrowia oraz wcześniej obowiązujące wytyczne WHO dotyczące jakości wody przeznaczonej do spożycia i bezpieczeństwa systemów zaopatrzenia w wodę obejmują również sytuację związaną z wybuchem epidemii COVID-19. WHO uważa, że dodatkowe środki nie są potrzebne. W szczególności proces dezynfekcji wody zapewnia szybką inaktywację wirusa COVID-19. WHO informuje, że obecnie nie ma żadnych dowodów na przeżycie wirusa COVID-19 w wodzie pitnej.
Jak wynika z dostępnej literatury naukowej, koronawirusy charakteryzują się niską odpornością na promieniowanie UV i środki dezynfekcyjne powszechnie stosowane w procesach technologicznych uzdatniania wody takie jak chlor, podchloryn sodu czy dwutlenek chloru. Wirusy te, podobnie jak inne zawieszone cząstki o takich rozmiarach, usuwane są z wody w procesie koagulacji połączonej z flokulacją wspomaganą polielektrolitami i filtracją na filtrach piaskowo-antracytowych.
Dostarczana Woda spełnia wszystkie wymagania jakościowe określone w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz wymagania Dyrektywy Rady Unii Europejskiej dotyczącej jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi – jest w pełni bezpieczna dla zdrowia, a w szczególności nie zawiera żadnych patogennych mikroorganizmów.
Pragniemy poinformować mieszkańców, iż Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Brzesku Sp. z o.o. wdrożyło „Procedurę Bezpieczeństwa dla RPWiK w Brzesku dotyczącej sytuacji epidemiologicznej związanej z zakażeniem koronawirusem COVID – 19”,
w której zostały określone zasady profilaktyki i bezpieczeństwa dla pracowników, klientów oraz kontrahentów.
Jednocześnie Zarząd Rejonowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Brzesku Sp. z o.o. informuje, że wszelkie usługi odczytu i wymiany wodomierzy nie będą wykonywane do odwołania, a rozliczenie świadczonych usług odbywa się na podstawie wartości szacunkowych opartych o wcześniejsze okresy rozliczeniowe lub poprzez podanie własne wskazania wodomierza (telefonicznie lub mailowo).
Przypominamy również, iż Laboratorium Badania Wody nie wykonuje żadnych zewnętrznych prac zleconych.
W chwili obecnej wiele spraw dotyczących wzajemnych świadczeń można zgłaszać telefonicznie lub mailowo. W związku z nieczynnym punktem kasowym płatności rachunków za usługi wodno-kanalizacyjne prosimy realizować przelewami elektronicznymi.
Zapewniamy również, że powyższa sytuacja nie wpłynie na przerwy w ciągłości dostaw wody, a także odbioru ścieków.